Postępowanie o zatwierdzenie układu

 

POSTĘPOWANIE O ZATWIERDZENIE UKŁADU
(INFORMACJE DLA DŁUŻNIKA O TRYBIE POSTĘPOWANIA
I WYMAGANYCH DOKUMENTACH)

Postępowanie o zatwierdzenie układu realizowane jest zgodnie z ustawą
z dnia 15 maja 2015 r. – prawo restrukturyzacyjne (PrRest).

Postępowanie o zatwierdzenie układu jest najmniej sformalizowanym postępowaniem restrukturyzacyjnym występującym w polskim prawie, na którego przeprowadzenie jest zgodnie z art. 211 ust. 2 PrRest, trzy miesiące od ustalenia daty dnia układowego (a więc dnia w którym rozpoczyna się postępowanie).

W trakcie trwania postępowania przysługują Państwu następujące uprawnienia:
1. Postępowanie egzekucyjne skierowane wobec majątku przedsiębiorstwa wszczęte przed dniem otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego ulegają zawieszeniu z mocy prawa. Zakazane jest również wszczynanie przeciwko Państwa przedsiębiorstwu nowych postępowań egzekucyjnych, a także brak możliwości wykonania w tym czasie postanowienia o zabezpieczeniu;
2. Nie jest dopuszczalne wypowiedzenie przez wynajmującego lub
wydzierżawiającego umowy najmu lub dzierżawy lokalu lub nieruchomości,
w których jest prowadzone przedsiębiorstwo objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym. Niedopuszczalne jest również wypowiadanie umów kredytu, leasingu, ubezpieczeń majątkowych, umów rachunku bankowego, umów poręczeń, umów obejmujących licencje, umów gwarancji lub akredytyw wystawionych przed dniem otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego.

Wraz z ustaleniem dnia układowego i obwieszczeniem go przez nadzorcę układu zamrożeniu ulegają zatem prowadzone przeciwko Państwu egzekucje i zajęcia. Równocześnie nadzorca układu, zgodnie z art. 224 wykonuje uprawnienia nadzorcy sądowego. Oznacza to konieczność uzyskania zgody nadzorcy na czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu majątkiem. Mogą Państwo prowadzić przedsiębiorstwo tak jak dotychczas (realizować i podpisywać umowy), jednak wszelkie działania prowadzące do uszczuplenia majątku przedsiębiorstwa – sprzedaż, darowizny, poręczenia, zabezpieczenia itp., wymagają naszej pisemnej zgody. W przeciwnym wypadku czynność taka będzie nieważna.
Podpisanie umowy o współpracy w postępowaniu restrukturyzacyjnym nie jest jeszcze równoznaczne z otwarciem postępowania restrukturyzacyjnego. Nastąpi ono formalnie z dniem dokonania obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego. Dzień układowy jest datą graniczną na którą ustalamy jakie zobowiązania Państwa przedsiębiorstwa i w jakiej wysokości podlegać będą restrukturyzacji. Zobowiązania te objęte będą ochroną przed egzekucją. Od tej daty mamy również trzy miesiące na złożenie do sądu wniosku o zatwierdzenie układu. Zanim ogłoszony zostanie dzień układowy konieczne jest zatem przygotowanie informacji i dokumentów, które szczegółowo opisujemy poniżej. Zazwyczaj czas na zebranie koniecznych danych wynosi 2-4 tygodni, aczkolwiek wiele zależy od sprawności działania Państwa służb księgowych, w rękach których znajduje się większość wymaganych informacji.

Zgodnie z art. 226a PrRest do obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego potrzebny jest:
1. Spis wierzytelności;
2. Spis wierzytelności spornych;
3. Wstępny plan restrukturyzacyjny.

Spis wierzytelności
Spisu wierzytelności dokonujemy według stanu na ustalony dzień układowy. W spisie ujmujemy wszystkie zobowiązania Państwa przedsiębiorstwa – zarówno te przeterminowane, jak i te w których nie zapadł jeszcze termin płatności (jeżeli dzień przed ustaleniem dnia układowego zostanie do Państwa przysłana faktura ze energię elektryczną i ma 30-dniowy termin płatności to również powinna znaleźć się w spisie). Celem przygotowania spisu mogą Państwo wykorzystać przygotowany przez nas wzorcowy arkusz excel, jednak nie jest to konieczne – ważne abyśmy otrzymali informację pozwalające zidentyfikować dłużnika, stan zadłużenia, termin płatności lub powstania zobowiązania oraz informację czy zobowiązanie jest w jakiś sposób zabezpieczone. W spisie, jak wskazaliśmy umieszczamy wszystkie zobowiązanie jakie nie zostały przez Państwa przedsiębiorstwo spłacone.

W szczególności mogą to być:
a. niezapłacone faktury – dla potwierdzenia konieczna będzie kopia faktury;
b. niezapłacone umowy zlecenia, umowy o dzieło – dla potwierdzenia konieczna będzie kopia faktury;
c. niezapłacone raty ubezpieczeń, leasingów – konieczna będzie kopia umowy, najlepiej z aktualnym harmonogramem spłat i informacją jakie raty nie zostały opłacone;
d. niespłacone kredyty i pożyczki – konieczna będzie kopia umowy, najlepiej
z aktualnym harmonogramem spłat i informacją jakie raty nie zostały opłacone;
e. zaległości na zobowiązaniach odnawialnych – kartach kredytowych i debetowych, a także saldo kredytów obrotowych i kupieckich – konieczna będzie kopia umowy oraz saldo zobowiązania (Uwaga: saldo zobowiązania wskazujemy na dzień układowy!);
f. zaległości wobec ZUS i US – najpewniejszym źródeł informacji jest zaświadczenie o stanie zadłużenia z US oraz wydruk stanu informacji z aplikacji PUE ZUS, bądź bezpośrednia informacja z ZUS.

Dodatkową informacją są zobowiązania pracownicze. W spisie wierzytelności nie umieszczamy zobowiązań pracowniczych, ponieważ co do zasady, nie wchodzą one do układu, jednak dodatkowa informacja w tym zakresie – jaka jest wysokość zobowiązania, za jaki okres i w stosunku do jakich pracowników, jest konieczna do sporządzenia planu restrukturyzacyjnego.
Najprościej umieścić w spisie zobowiązania wynikające z tytułu niezapłaconych faktur lub umów. Problem pojawi się jednak przy umowach finansowych – umowach leasingu, kredytu, czy kredytu obrotowego – w jakiej wysokości ujmować te zobowiązania w spisie?
Wytycznych w tym zakresie dostarcza art. 77 i 81 PrRest. Zgodnie z ich treścią:
1. Wierzytelności z tytułu czynszu najmu lub dzierżawy, podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne, ulegają z mocy prawa proporcjonalnemu podziałowi na część traktowaną jak wierzytelność powstała przed dniem otwarcia postępowania oraz część traktowaną jak wierzytelność powstająca po dniu otwarcia postępowania,
Przykład: Przedsiębiorstwo X posiada umowę najmu lokalu na okres od 1 stycznia 2022 do 31 grudnia 2022 r., opiewającą na kwotę 1000,00 zł miesięcznie (rocznie: 12 000,00 zł). Jeżeli dzieł układowy przypada 15 czerwca 2022 r., to do układu mogą trafić niezapłacone zobowiązania za okres od 1 stycznia 2022 do 15 czerwca 2022 tj. za okres pięciu i pół miesiąca, a zatem kwota 5 500 zł. Czynsz za najem po dniu układowym traktowany jest jako zobowiązanie pozaukładowe i należy go płacić na bieżąco.
2. Do wierzytelności z tytułu leasingu operacyjnego, stosuje się te same zasady co do czynszu najmu, tzn. raty za leasing sprzed dnia układowego wchodzą do spisu wierzytelności i procesu restrukturyzacyjnego, raty po dniu układowym traktowane są jako zobowiązanie pozaukładowe i należy je płacić na bieżąco.
3. Wierzytelności z tytułu podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne, które wymagają sporządzenia deklaracji lub innego tego typu dokumentu rozliczającego wierzytelności wchodzące do układu i wierzytelności pozaukładowe należy ująć w odrębnych deklaracjach.
Przykład: Przedsiębiorstwo X przyjęło jako dzień układowy na 15 czerwca 2022 r., a więc przypadający w połowie miesiąca. Przedsiębiorstwo to zatrudnia pracowników za których płaci składki na ubezpieczenie społeczne. Dla miesiąca czerwca konieczne będzie podzielenie składek z tego tytułu na okres od 1 do 15 czerwca – zobowiązanie to wejdzie do układu oraz na składki od 15 do 30 czerwca. Składki po dniu układowym traktowane są jako zobowiązanie pozaukładowe i należy je płacić na bieżąco.
4. Wierzytelności z tytułu leasingu finansowego, kredytów i pożyczek umieszcza się w spisie w całości, zarówno za okres przed otwarciem postępowania restrukturyzacyjnego jak i raty przyszłe, nawet jeśli jeszcze nie są wymagalne. Dla tych wierzytelności przedmiotem restrukturyzacji będzie również ustalenie nowego harmonogramu ich spłaty.
5. Wierzytelności z tytułu kredytów obrotowych, kart kredytowych kart debetowych, kredytów kupieckich – w spisie wierzytelności umieszcza się kwotę wykorzystaną przez Państwa przedsiębiorstwo do dnia otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego – dnia układowego.

Przede wszystkim jednak wszelkie sytuacje wątpliwe i sporne można omawiać z nami – postaramy się wspólnie znaleźć dla nich najlepsze rozwiązanie!

 

Spis wierzytelności spornych
Wierzytelności sporne to zobowiązania co do których przykładowo toczą się postępowania sądowe – cywilne lub administracyjne. Mogą to być np.: kary umowne, mandaty, odsetki, odszkodowania, rekompensaty i wszelkie podobne zobowiązania co do których nie ma zgody między Państwa przedsiębiorstwem, a wierzycielem. Spór może dotyczyć zarówno wysokości zobowiązania (kiedy dotyczy kwoty), jak i samego faktu istnienia zobowiązania (kiedy np. uważają Państwo że kary umowne w ogóle nie powinny być naliczane). W zakresie wierzytelności spornych potrzebujemy sygnatury prowadzonych spraw sądowych, kopie pozwów i ew. krótkiego opisu sprawy. Jeżeli nie mają Państwo wierzytelności spornych to wystarczy nam krótka informacja w tym zakresie.

Wstępny Plan Restrukturyzacyjny
Zgodnie z art. 9 PrRest Wstępny plan restrukturyzacyjny zawiera co najmniej:
1. analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej dłużnika;
2. wstępny opis i przegląd planowanych środków restrukturyzacyjnych i związanych z nimi kosztów;
3. wstępny harmonogram wdrożenia środków restrukturyzacyjnych.

Samodzielnie przygotowujemy punkt 2 i 3 (w oparciu o uzyskane informacje), natomiast w zakresie punktu pierwszego – analizy przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej dłużnika, potrzebujemy z Państwa strony krótkiego opisu – kilkanaście zdań – do pół strony tekstu, jakie są według Państwa powody dla których sytuacja przedsiębiorstwa wymaga przeprowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego.

Ważne! Wstępny plan restrukturyzacyjny zawiera również sprawozdanie finansowe dłużnika sporządzone na dzień przypadający w okresie trzydziestu dni przed dniem obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego. Dla spółki prowadzącej tzw. pełną księgowość, wystarczy aby było to sprawozdanie wygenerowane z programu księgowego.

Majątek dłużnika
W trakcie postępowania konieczne jest wykazanie głównych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Maszyn, urządzeń samochodów, nieruchomości wraz z podaniem ich wartości szacunkowej. Wartość szacunkową przyjąć można na bazie polis ubezpieczeniowych, które wskazują wartość ochrony. W przypadku braku takich informacji konieczne będzie podanie szacunku własnego. Do sporządzenia wykazu można wykorzystać przygotowany przez nas wzór.
Sprzęt wynajmowany, dzierżawiony czy będący przedmiotem leasingu operacyjnego, stanowi własność obcego podmiotu, a zatem nie stanowi on majątku dłużnika.
W wykazie majątku konieczne jest wykazanie również listy zabezpieczeń dokonanych przez wierzycieli na majątku dłużnika wraz z datami ich ustanowienia (i o ile są nadane – sygnatury).
Do zabezpieczeń zaliczamy zwłaszcza hipoteki i zastawy sądowe.

Wykaz tytułów egzekucyjnych
Ponieważ w wyniku otwarcia postępowania zawieszeniu ulegają prowadzone przeciwko Państwa przedsiębiorstwu egzekucje, konieczne jest podanie wykazu tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko Wnioskodawcy (np. nakaz zapłaty wydany w sprawie o sygn. XVI XXY 0000/22 w sprawie z powództwa XYZ Spółka akcyjna na kwotę: 30 000,00 zł). Dodatkowo konieczna jest informacja o prowadzonych postępowaniach komorniczych (prosimy o podanie sygnatury
i komornika) oraz zajętych kontach bankowych.

Ugody ratalne i porozumienia z ZUS lub US
Jeżeli z tytułu zaległości w składach ZUS bądź zobowiązań wobec US zawarli państwo układ
o rozbiciu zobowiązania na raty, prosimy o dostarczenie kopii takiego układu.

Podsumowując na potrzeby postępowania konieczny jest z Państwa strony:
1. Spis wierzytelności;
2. Spis wierzytelności spornych lub informacja o ich braku;
3. Krótka informacja o przyczynach trudnej sytuacji ekonomicznej Państwa przedsiębiorstwa;
4. Sprawozdanie finansowe za okres bieżący oraz za ostatni zamknięty rok obrotowy;
5. Wykaz majątku;
6. Wykaz tytułów egzekucyjnych;
7. Informacja o postępowaniach komorniczych;
8. Informacja o ugodach z ZUS i US.

Jak wskazaliśmy na wstępie – postępowanie o zatwierdzenie układu jest postępowaniem, które powinno zamknąć się w przeciągu trzech miesięcy od ustalenia dnia układowego. Jednakże, samo przyjęcie układu przez wierzycieli nie oznacza zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego, bowiem jeśli układ zostanie przyjęty przez wierzycieli, nadzorca układu składa do właściwego miejscowo Sądu wniosek o zatwierdzenie układu wraz ze sprawozdaniem nadzorcy układu. Kolejno Sąd rozpoznaje wniosek, wydaje postanowienie w przedmiocie zatwierdzenia układu, które winno się uprawomocnić, a następnie Dłużnik realizuje raty układowe zgodne z propozycjami układowymi. Rozpoczęcie realizacji rat układowych następuje w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło obwieszczenie informacji o prawomocności postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia układu.

Wobec powyższego, w przypadku rozpoczęcia postępowania restrukturyzacyjnego np. w miesiącu – lipcu 2024 r., rozpoczęcie płatności rat układowych nie powinno nastąpić wcześniej, aniżeli z początkiem 2025 roku.

Kraków, 2024 r.